Een berg verzet je met het juiste bergverzet 

Bergverzet, welke versnelling is het beste omhoog? Iedere zichzelf respecterende wielertoerist heeft een onweerstaanbaar verlangen naar de bergen. De pijn in de kuiten te voelen branden wanneer de weg een afslag bergop neemt, kilometer na kilometer steeds steilere bochten trotseren. Het betere klimwerk is een eenzaam gevecht van de fietser met de berg, maar misschien vooral met zichzelf. Niets is toch heerlijker dan fysiek boven jezelf uitstijgen en op het einde van de rit de welverdiende beloning te ontvangen: een schitterend vergezicht en een heerlijke afdaling. Nou ja, dat en het recht om voor eeuwig op je borst te kloppen als echte berggeit. De drang naar ijlere lucht is vaak zo groot dat veel wielertoeristen al wel eens durven vergeten stil te staan bij misschien wel de belangrijkste vraag: welk bergverzet heb je eigenlijk nodig als het bergop gaat?

Meten staat niet gelijk aan weten

Vaak hebben wielertoeristen de neiging zich, soms tegen beter weten in, te willen meten met doorgewinterde profs. Je kent het scenario vast wel: je hebt ergens gelezen met welke versnelling profs naar boven rijden en je denkt “dat kan ik vast ook”. Wie in die val trapt zal van een kale reis terugkomen.

Het logische resultaat van al dat vergelijken? Het gros van de fietsers op de grote cols rijden veel en veel te zwaar. Dodelijk voor de knieën. Wees dan ook niet te trots om als het nodig is een speciaal bergverzet te monteren.

Souplesse boven alles

Misschien wel het belangrijkste om te onthouden bij het kiezen van het juiste bergverzet is dat je een hoge cadans zult moeten kunnen aanhouden. Als absoluut minimum kunnen we hier toch wel stellen dat je minstens 60 omwentelingen per minuut moet halen om efficiënt te blijven. Lager dan dat en je zult niet alleen meer problemen met het evenwicht hebben maar bovendien extra veel stress op de knieën leggen: geen lichaamsdeel dat dat kan gebruiken. Bovendien vermoeien spieren een stuk minder rap met een hoge cadans.

Hieronder beschrijf ik een vergelijking om duidelijk te maken waarom souplesse boven alles gaat. Stel je moet een vrachtwagen met dikke stoeptegels uitladen. Dit kan je op 2 manieren doen:

  1. elke keer meerdere stoeptegels tillen hiervoor is veel kracht nodig.
  2. tegel voor tegel tillen, hiervoor is minder kracht nodig.

Bij methode 1 zul je zien dat het in eerste instantie veel sneller gaat, echter na een half uur ben je verzuurd en uitgeput. Methode 2 daarentegen kun je de hele dag volhouden. Manier 1 is fietsen met een lage cadans en manier 2 met een hoge. Kies daarom altijd voor een soepele hoge cadans.

Hoeveel tandjes dan op mijn bergverzet?

Nou, dat is moeilijk te zeggen. Alles hangt af van je conditie, leeftijd, de steiltegraad, de lengte van de tocht en ga zo maar door. Het ideale verzet is het verzet dat je in staat stelt om minstens 60 omwentelingen per minuut te halen, en als het even kan nog wat meer.

Om toch een richtlijn mee te geven: het klassieke dubbel voorblad met 53 tandjes op het grote en 39 op het kleine blad is veel te groot. Ga je steile bergen in speel dan op zeker en monteer een verzet van minimaal 34 tandjes voor en 27 tandjes achter of nog kleiner.

Je kan immers altijd een tandje bijschakelen maar de deuk in je ego als je aan het harken slaat door een te groot verzet is ongeneesbaar.

casette

Rekenen

Voor de lezers die echt harde cijfers willen berekenen hieronder een aantal handige tools om het een en ander te berekenen. Aan de hand van het kleinste voorblad en het grootste achterblad, kunnen wij de snelheid berekenen waarmee geklommen kan worden. Hou er rekening mee dat minder dan 60 omwentelingen erg zwaar gaat worden, stompen en stoten! Optimaal is tussen de 75 en 90.

 Nu hebben we een snelheid, aan de hand van het kleinste beschikbare verzet. Wat betekent dit nu eigenlijk? Nu heb een goede indicatie van de minimale snelheid bij de kleinste versnelling, met andere woorden, bij welke cadans sta ik bijna stil of val ik om:).

Wat is nu leuk om te doen? Het aantal te leveren watts berekenen bij de boven bepaalde minimale snelheid. Aan de hand van de hellingsgraad, gewicht en snelheid kunnen wij de wattoutput bepalen. Dit is een benadering, er is geen rekening gehouden met rolweerstand, luchtweerstand en vele andere factoren. Het geeft wel een indicatie van wat je wel of niet kan.

Een absolute beginner levert 100 a 150 watt in een uur en een professional  geeft 350 watt per uur. Bekijk eens je Strava of een andere logger om te kijken hoeveel watt jij levert tijdens een intensieve fietsrit. Dan heb je een goede indicatie of je de berg opkomt of niet!

Welke crankstel en cassette heb ik nodig?

Oke, je hebt nu wel genoeg gehoord over het aantal voortandwieltjes en achtertandwieltjes, maar hoe vertaalt dit zich nu naar fietsonderdelen. Er zijn drie verschillende verzetten: de dubbel, de compact en de triple. In dit artikel vind je alle voor- en nadelen van de drie varianten.

Goede raad?

We overlopen even samen wat je zeker niet fout mag doen:

  • Niet vergelijken met profs
  • Eigen conditie en kunde goed inschatten
  • Niet de macho uithangen, een goed bergverzet is klein
  • Hou er rekening mee dat een berg niet op elk punt even steil is
  • Hou je in. Het is een marathon, geen sprint
  • Bekijk ook eens: 8 tips, leren klimmen

Ben je nog niet zeker van je zaak? Bekijk dan nog even onze duurtraining of andere trainingsvormen in onze kennisbank. Zo, nu we weten waarop te letten is het hoog tijd de bergen in te duiken. Alvast veel succes!

 

5 gedachten over “Een berg verzet je met het juiste bergverzet 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten