10 snelle tips om het herstellen te versnellen

Serieus trainen betekent vaak ook serieus herstellen. Sterker nog, veel professionele wielrenners zweren bij het belang van rust en herstel. Bovendien geldt dat hoe beter je herstelt, hoe sneller je weer op de fiets kunt stappen. Met deze tien tips train je voortaan nog beter!

Hydrateren

Vocht is essentieel voor een goede training, na afloop van maar zeker ook tijdens het wielrennen. Dat zorgt namelijk voor een goede spierwerking en een betere doorstroming van het bloed. Dehydratatie is een reëel gevaar tijdens een intensieve training. Het kan er in essentie voor zorgen dat je bloed een dikke soep wordt, die niet meer goed door het lichaam kan worden gepompt. Zo bereikt zuurstofrijk bloed minder snel je spieren en kun je dus minder kracht en snelheid ontwikkelen. Ook als je eenmaal van je fiets bent gestapt is het heel belangrijk om een eventueel vochttekort aan te vullen zodat je sneller en beter herstelt.
Lees hier meer over drinken en wielrennen.

Goed eten

Na een goede workout heb je je spieren flink op de proef gesteld. Daarbij is natuurlijk ook veel energie verbruikt, en dat tekort moet worden aangevuld met de nodige koolhydraten. Maar nog belangrijker is dat spieren ook beschadigen en dat je misschien ook wel streeft naar meer spiergroei.Eet daarom goed nadat je van de fiets bent gestapt en let vooral op voedingsstoffen die nodig zijn voor spierherstel en -groei. Dat zijn in het bijzonder eiwitten. Goede bronnen voor eiwit zijn onder meer biefstuk, eieren, kip, vis, noten en peulvruchten.

Neem ook eens een kijkje in onze kennisbank over voeding

IJsbad

Een cooldown is altijd een goed idee, en een ijsbad is simpelweg de wat meer extreme methode daarvoor. Het is een bekend gegeven dat er met de meeste Tourrijders een ijsbad meereist. Daar worden ze dan ingezet binnen enkele minuten nadat ze over de finish zijn gekomen. Je hoeft er maar tien minuutjes de tijd voor te nemen. Vooral de circulatie wordt hierdoor positief beïnvloed. Eventueel kun je ook alterneren met warme en koude baden.

Compressie

De druk van compressie zorgt voor een optimale bloeddoorstroming en voorkomt zwellingen. Daarom zijn compressiekousen een goede manier om sneller te herstellen van het wielrennen. Je voorkomt dat zich er te veel bloed ophoopt in je benen en dat is vooral handig als je veel tijd doorbrengt op je voeten. Ook een zittend beroep kan fnuikend zijn voor een goed herstel. Gebruik daarom compressiekousen om sneller te herstellen.

Massage

Professionele wielrenners zweren bij een regelmatige massagebeurt, net zoals trouwens bijna alle topsporters, of het nu voetballers, zwemmers of kogelstoters zijn. Een massage is namelijk niet alleen fijn en ontspannend als je last hebt van spierpijn, maar ook bevorderlijk voor de circulatie. Zo kun je het bloed vrij letterlijk in en uit de spieren masseren, waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd en voedingsstoffen weer sneller worden aangevoerd. Bovendien zorgt een massage ervoor dat spieren die verkrampt zijn of anderszins in de knoop zijn geraakt, weer goed worden hersteld. Zo voorkom je ernstige spierpijn en zelfs blessures.

Actief herstellen

Om grofweg diezelfde redenen kan actief herstellen een goed idee zijn. Daarbij stap je de dag na een flinke training gewoon weer op de fiets. Je gaat echter niet opnieuw hard aan de bak, maar je draait een lekker laag verzet en gaat voor een lage of maximaal middelmatige inspanning. Zo komen je spieren weer een beetje op gang en werk je opgebouwd melkzuur weg, en daarmee spierpijn.

Slapen

Goed rusten is zeer belangrijk voor een snel herstel. Veel wedstrijdrenners en andere professionele wielrenners brengen het grootste gedeelte van hun dag door met slapen – inderdaad, velen slapen zelfs meer dan twaalf uur per nacht. Als je goed uitgerust bent presteer je beter, herstel je beter en fiets je beter. Het mag dus wellicht merkwaardig klinken, maar slapen is een essentieel onderdeel van je training.

Herstellen wielrennen

Hersteldrankje

Als je intensief aan het wielrennen bent verbruik je niet alleen vocht, koolhydraten en eiwitten, maar bovendien ook elektrolyten. Dat zijn onder andere de zouten die je verliest bij transpiratie. Zorg ervoor dat je dat in de eerste dertig minuten na je training zoveel mogelijk aanvult. De spieren hebben dergelijke stoffen namelijk nodig om weer in balans te komen. Met een hersteldrankje, een speciaal preparaat met de juiste verhoudingen elektrolyten en andere nuttige stoffen, heb je dat snel en gemakkelijk voor elkaar.

Hazenslaapje

Een kort dutje na de training kan het herstel ook beslist bevorderen, zeker als je moeite hebt om genoeg slaap te krijgen. Zo komen je spieren helemaal tot rust en wordt je fysiek en mentaal ontspannen. Een korte powernap van een minuutje of twintig is vaak al heel behulpzaam, maar kies voor het beste resultaat liever voor een hazenslaapje van circa drie kwartier.

Rekoefeningen

Rekken en strekken zijn voor sporters in vrijwel alle disciplines bijzonder gebruikelijk. Ook wielrenners kunnen er baat bij hebben voor een sneller herstel. Je bevordert de bloedsomloop, plaveit de weg naar meer bewegingsvrijheid en krijgt verknoopte spieren zo gemakkelijk in balans. Op die manier krijg je na afloop van een training een sneller herstel en voorkom je in de toekomst blessures en ander leed.

Conclusie: goed herstellen is essentieel voor een goede training

Zonder een goed herstel na het wielrennen is de kans op blessures groter en het nut van de training kleiner. Zorgen voor een snel en volledig herstel is daarom heel belangrijk als je beter op je fiets wilt zitten en je wielrendoelen wilt bereiken. Zorg dus dat je je herstel serieus neemt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten