17 februari 2016

Wat is Aërobe en Anaërobe?

Aërobe en Anaërobe

Tijdens het fietsen maakt het lichaam gebruik van verschillende energiesystemen, te weten aëroob dat zuurstof gebruikt, en anaëroob dat geen zuurstof nodig heeft. Tijdens het fietsen zul je voornamelijk gebruikmaken van het aërobe systeem. Dit energiesysteem gebruik je tijdens de lange tochten, het is dan ook belangrijk om dit energiesysteem goed te ontwikkelen. Het anaërobe energiesysteem gebruik je tijdens kortere zware inspanningen, bijvoorbeeld een sprint.

Wat is aërobe?

Letterlijk betekent aërobe, met zuurstof. Brandstof die in je spieren wordt verbrand gebeurt met zuurstof. De brandstof die wij gebruiken is koolhydraten, eiwitten en vetten. Afhankelijk van de intensiteit, veranderd de samenstelling van de verbranding van deze brandstoffen. Bij het aerobe systeem wordt zuurstof gebruikt om de brandstof volledig op te branden, er ontstaan geen afvalstoffen. Dit aërobe systeem wordt gebruikt in het onderste deel van de afbeelding (kleur groen en oranje). De langdurige aërobe training is gericht op het verhogen zuurstofopname en hartcapaciteit.

Welke brandstoffen verbrand je?

Bij het aërobe energiesysteem werkt voornamelijk op vetten en koolhydraten. Hoe rustiger de training hoe meer vetten er in verhouding worden verbrand en in mindere maten koolhydraten (groene gedeelte van de afbeelding). Vetbranding is gunstig, omdat je hier een behoorlijke tijd op kan doorfietsen, de opslag van koolhydraten is beperkt.

Soms hoor je wielrenners ook wel eens praten over ‘ koolhydraten stapelen’ voor een wedstrijd. Deze koolhydraten worden in het lichaam omgezet naar glycogeen. Wanneer de intensiteit stijgt (oranje gedeelte in de afbeelding) is glycogeen de belangrijkste brandstof. Helaas is de voorraad glycogeen beperkt, fietsen in de oranje zone kun je helaas een beperkte tijd volhouden, 45 tot 90 minuten. In de oranje zone wordt de energie nog steeds aëroob geleverd.

Wat is anaërobe?

Anaërobe betekent zonder zuurstof (an = zonder). Bij deze verbranding van brandstoffen ontstaat afval, deze afval is het melkzuur. Bij grotere inspanningen spreek je dit energiesysteem aan, dit is dus ‘ boven je omslagpunt fietsen’. Namate je meer traint wordt je anaërobe drempel verhoogt.

Nu vraag je je misschien af: waarom gebruikt het lichaam niet altijd een aerobe energiesysteem? Dit zou veel makkelijker zijn, omdat er dan geen afvalstoffen zijn. Bij een anaerobe verbranding kan er veel sneller energie worden geleverd, ideaal voor een grote inspanning. Het lichaam is niet instaat om voldoende zuurstof toe te voeren naar de spieren.

Welke brandstoffen verbrand je?

Uiteraard de snelle brandstoffen zoals glycogeen en ook koolhydraten. Wanneer deze brandstoffen zijn uitgeput worden de eiwitten aangesproken. Dit kan ten koste gaan van de spieren, pas hiervoor op.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten