17 februari 2016

Wat is mijn maximale hartslag?

Hoe kom je er achter wat jouw maximale hartslag is? Hiervoor zijn verschillende methodes, makkelijke methodes zijn vaak minder betrouwbaar. Moeilijker methodes zijn betrouwbaarder. De maximale hartslag is een belangrijk gegeven, het vormt de basis voor elke trainingsvorm, hartslagzones en trainingsschema’s.

Wat is het nu eigenlijk? het maximale aantal slagen (keren pompen van hart) in een minuut tijd. Het maximum kan verschillend zijn per persoon, wanneer iemand een hogere maximum heeft wil dat niet zeggen dat degene ook sneller of sterker is.

Er zijn enkele methoden om deze te achterhalen:

Berekening op basis van je leeftijd.

Maximale hartslag = 220 – leeftijd
Dit is de snelste, maar minst betrouwbare manier. Gebruik de uitkomst slechts als indicator, maar niet om op te trainen. Dit kan namelijk gevaarlijk zijn, omdat je echte maximale hartslag ver boven of ver onder de uitkomst van deze formule ligt waardoor de kans op blessures groot kan zijn. Soms kan de uitkomst 15 slagen afwijken.

Zelf testen van je maximale hartslag

Voor deze methode moet je lichamelijk wel helemaal in orde zijn, aangezien je lichaam tot het uiterste gaat.

  1. Zoek een rustig stuk asfalt zonder al te veel hindernissen waarbij je stil moet staan.
  2. Ga eerst 10 a 15 minuten rustig in fietsen
  3. Vervolgens 20 minuten op een stevig tempo doorfietsen. Met een hartslag rond het omslagpunt, maar deze weet je waarschijnlijk nog niet, aangezien je de MHS aan het bepalen bent. Probeer een behoorlijk tempo aan te houden dat je 20 minuten of langer kunt volhouden.
  4. Ga nu 1 a 2 km lang sprinten, ga dit voor de zekerheid een paar keer herhalen. Liefst bergop sprinten.
  5. De hoogste hartslag die je hebt geregistreerd is jouw maximale hartslag.

Stresstest bij sportarts of cadioloog.

Wil je precies weten wat je maximale hartslag is, doe dan een stresstest onder toezicht van een sportarts of cardioloog. Tijdens de test wordt de oefening geleidelijk opgebouwd totdat deze aangeeft dat de maximum is bereikt. Tijdens deze test krijg je ook veel andere gegevens zoals een exacte bepaling van je anaërobe drempel (omslagpunt), bepaling van je trainingszones. Dit kan erg waardevol zijn.

Maximale hartslag

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten