17 februari 2016

Waarom een hartslagmeter?

Fietsen is een sport die zware fysieke inspanning vergt. De intensiteit is relatief laag, maar de duur is hoog, waardoor je niet zo snel merkt dat je vermoeid wordt en daardoor overbelast kunt raken. Het is belangrijk om je training goed in te delen, zodat je niet te hard begint. Door het dragen van een goede hartslagmeter, die je actuele hartslag registreert, kun je je vermoeidheid meten en controleren. Ook kun je gericht op ‘een bepaalde constante hartslag’ rijden in plaats van op een constante snelheid. Hierdoor voorkom je ook vermoeidheid en overbelasting.

Hartslagmeter bij trainingsschema’s

Wanneer je van plan bent serieus te gaan trainen, of een bepaald fietsdoel wilt bereiken. Dan is het verstandig om hierbij een schema te gebruiken. Bijna alle schema’s zijn opgedeeld in trainingsniveau’s, gebaseerd op je hartslag. Bij vele hartslagmeters kun je deze hartslagzones instellen.

Tegenwoordig heb je hartslagmeters in alle soorten en maten, vanaf een paar tientjes heb je al een geschikte. Controleer wel wat in wat voor signaal de gegevens worden verzonden (ANT+ of Bluetooth enzovoort), dan weet je zeker of deze goed samenwerkt met je device.

Door middel van een hartslag meter kun je de volgende belangrijke gegevens verzamelen: maximale hartslag, rusthartslag en omslagpunt.

hartslagmeter

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten