17 februari 2016

Wat is mijn rusthartslag?

Rusthartslag geeft aan hoe fit je bent. Zoals de naam al zegt, geeft de rusthartslag aan wanneer het beter is om even rust te nemen of dat je lichaam klaar is om weer volop te gaan trainen. Als je beter getraind bent, zul je zien dat je hartslag in rust daalt. Dit komt omdat je hartspier sterker en groter is geworden, met 1 keer pompen kan het meer bloed door de aderen transporteren. De rusthartslag is eigenlijk je minimale hartslag, de tegenhanger van de maximale hartslag.

Hoe en wanneer kun je je rusthartslag het beste meten?

Ten eerste moet je ervoor zorgen dat de omstandigheden waarin je meet elke dag constant zijn. Verschillende factoren kunnen namelijk de meting beïnvloeden zoals het drinken van koffie net voor de meting. Een hogere polsslag kan ook een indicatie zijn voor een beginnend griepje, oververmoeidheid, stress of dat je nog niet goed bent hersteld van de vorige training. Je begint met meten als je ’s ochtends wakker wordt. Doe dit elke dag onder dezelfde omstandigheden, dan is je meting het meest betrouwbaar.

Schrik niet als de ene dag je hartslag hoger is als de andere dag, vele factoren hebben hier invloed op. Ik adviseer je daarom ook om te kijken naar gemiddeldes, zoals bijvoorbeeld een weekgemiddelde.

Waarom is na een training mijn rusthartslag hoger?

Je lichaam heeft na een fietstraining tijd nodig om weer te herstellen. De spieren worden voorzien van extra zuurstof en voedingsstoffen. De toevoer hiervan doet het hart. Na een workout vragen je weefsels en spieren om extra toevoer van deze stoffen, vandaar de hart harder moet werken en je rusthartslag hoger is.

Welke factoren zijn van invloed op mijn rusthartslag?

  • geslacht
  • getraindheid, leuk om je hartslag aan het begin van het wielerseizoen te meten en vlak na afloop
  • postuur, bij stevige personen zal het hart iets harder moeten werken
  • stress
  • medicijngebruik
  • vermoeidheid of oververmoeidheid
  • moment van de dag, s’ochtends, s’middag of s’avonds
  • tijd tussen het meten en de laatste training

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten