16 februari 2016

Intervaltraining

Zoals de naam al weggeeft: bij een intervaltraining wissel je snellere stukken af met rustigere stukken tot zelfs actieve pauzes, wat neerkomt op zo rustig mogelijk fietsen. Klinkt simpel zat niet? Fout. Beginnelingen vallen enkel aan te raden het eerste half jaar van intervaltrainingen weg te blijven. Voor een intervaltraining moet je immers een stevige basisconditie hebben, anders ben je meer aan het kapot maken in plaats van opbouwen.

Hoe doe je een intervaltraining?

Onmisbaar om op een verantwoorde wijze aan intervaltrainingen te doen is de hartslagmeter. Quasi alle schema’s gaan dan ook uit van je hartslag. Er zijn twee soorten intervaltrainingen te onderscheiden: extensieve en een intensieve intervaltraining. Bij een extensieve intervaltraining train je tot maximaal 100% van je omslagpunt (het moment waarop je gaat verzuren) met een arbeid-rust verhouding van 1:0,5. De rust is de helft van de arbeidstijd. Bij een intensieve intervaltraining loopt dat op tot 105 of 110% met een verhouding van 1:2, hierbij is de rust een keer zo lang als de arbeid. Dit is ook logisch aangezien je hard hebt gewerkt, het lichaam moet tijd hebben om het melkzuur af te voeren. De variaties waarin je deze intervaltrainingen kan doen zijn oneindig.

Wat zijn de voordelen van een intervaltraining?

Deze trainingsvariant is zeer intensief, het lichaam gaat tot het uiterste. Daarom is het goed om te weten wat nu de voordelen zijn van z’n training.

Extensieve interval

  • Verhoging van de zuurstofopname (VO2max)
  • Spierkracht neemt toe
  • Brengt het omslagpunt omhoog
  • verhoging van het herstelvermogen van het lichaam

Intensieve interval

  • Verhoging van de verdraagzaamheid van melkzuur
  • meer explosieve spierkracht (voor de sprint)

Wat zijn de nadelen?

  • niet geschikt voor beginners
  • vereist veel doorzettingsvermogen
  • lastig om uit te voeren zonder hulpmiddelen. Vooral het timen van de momenten is lastig

Waar moet ik opletten?

  • Doe een goede warming-up voorafgaand aan de training, het is namelijk een blessure gevoelige bezigheid.
  • Neem ook echt je rust tijdens de rustmomenten, dit vergroot de effectiviteit van de training.
  • Ga opzoek naar een rustig stukje asfalt, waar je ongestoord je training kan afwerken.
  • Uiteraard een warming-up en cooking down

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten