21 februari 2016

Vetten

Vetten zijn ook belangrijk voor het wielrennen, naast de eiwitten en koolhydraten. Wel de juiste vetten en de juiste hoeveelheden. Te veel is niet goed, te weinig ook niet.

Waar is vet goed voor?

Vet is een bijna onuitputbare bron van energie voor het lichaam, 10 duizenden kilo calorieën. Wanneer je het lichaam goed traint kun je lang op je vetreserves door blijven fietsen tijdens lange tochten. Je moet er dan wel voor zorgen dat je lichaam ‘aeroob‘ wordt. De verbranding vindt voornamelijk plaats tijdens een extensieve duurtraining of tijdens rust/herstel. Namate de training intensiever wordt, neemt het aandeel vet tijdens de verbranding af. Bij het omslagpunt is er helemaal geen vetverbranding meer, voornamelijk glycogeen/koolhydraten.

Echter koolhydraten worden wel efficiënter verbrand dan vet. Het voordeel van vet is dat de voorraden in je lichaam vele malen groter zijn.

  • goede brandstof tijdens een aërobe duurtraining of lange tocht.
  • zorgen voor een goede energiehuishouding
  • helpen bij het reguleren van de lichaamstemperatuur
  • verbeteren de huid
  • zorgen voor een beschermlaagje voor je organen
  • vetten geven smaak aan het eten

Welke vetten wel en niet?

De verzadigd is slecht voor je, probeer deze te mijden (harde vetten). De onverzadigde zijn goed voor je (zachte vetten). Hieronder een lijstje met voorbeelden:

Verzadigd vet

  • volle kaas
  • vet vlees (varkensvlees)
  • gebak/taart
  • chips

Onverzadigd vet

  • vis
  • soja-bonen
  • noten
  • olijfolie

Te veel?

Te veel vetopname gaat ten koste van de koolhydraat opname, koolhydraten zijn essentieel voor het herstel en aanvullen van de energievoorraden. Pas hiermee op. Het lichaam kan vetten onbeperkt blijven opslaan, in tegenstelling tot koolhydraten en eiwitten. Deze worden bij een overdosis door het lichaam omgezet in vet. De opslag van vetten is voornamelijk rond de organen. Bij de mannen rond de buik en vrouwen op heupen.

Probeer er voor de zorgen dat ongeveer 20% van de dagelijkse energiebehoefte uit vet bestaat (bij voorkeur onverzadigd).


Vetten wielrennen

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten