Leren klimmen in de bergen, 8 tips

Wil je leren klimmen. Ga je de bergen in met je fiets en zie je er als een berg tegenop? Een paar tips die het klimmen een stuk makkelijker zullen gaan maken. Ze zullen je zeker helpen.

Probeer te blijven zitten.

Als je met de fiets aan het klimmen bent, ben je vaak geneigd om dit staande te doen. Probeer dit te vermijden, staand fietsen kost nu eenmaal meer energie. Wanneer je met een klim van 2 uur bezig bent, dan heb je af en toe de behoefte om even te staan, even een andere positie. Als je dit doet, probeer boven de pedalen te blijven met je gewicht en niet te ver naar voren leunen. Wat ik persoonlijk erg prettig vind, is de handen bovenop het stuur leggen in plaats van in de beugels. Tijdens het klimmen hoef je toch geen aerodynamische houding aan te nemen.

Focus niet op tempo, maar op inspanning.

Je gaat de Stelvio beklimmen en je hebt van te voren al berekend wat je tijd moet zijn. Aan de hand van de tijd, weet je ook de gemiddelde snelheid. Tip nummer 2: focus je niet op deze snelheid. De kans is groot dat je aan het begin van deze klim al in het rood gaat fietsen, met als gevolg dat je helemaal niet boven komt.

Een berg heeft nooit een constant stijgingspercentage, tijdens z’n lange klim komen er nog genoeg tegenslagen, hitte, kou, wind, vermoeidheid enzovoort. Als je samen met je vriend omhoog fietst, ga een tempo te hanteren waarop je nog goed met elkaar kan praten. Wat je ook kan doen is een hartslagmeter gebruiken. Fiets met een hartslag onder je anaërobedrempel, dan verzuur je niet op de fiets.

 Schakel terug voordat je gaat klimmen

Voordat je gaat klimmen, zorg dat je hebt teruggeschakeld. Het klinkt heel logisch, maar toch gaat het vaak fout. Zelfs bij ervaren wielrenners.

Het ziet er dolkomisch uit, wanneer iemand probeer terug te schakelen en op het steile stuk en stil valt. Dan is het altijd een hele kunst om de pedalen snel los te klikken. Schakel daarom tijdens de afdaling of het vlakke stuk al terug op het kleine blad en ga daarna pas klimmen.

Trap met een cadans tussen de 60 – 90

In de bergen gebruik je niet dezelfde trapfrequentie als op het vlakke, het aantal omwentelingen ligt net iets lager. Toch is het aan te raden om met souplesse de berg te bestijgen. Het vraagt iets meer van je conditie en minder van je kracht, dit kun je langer volhouden. Voorkom dat je de cadans onder de 60 valt, dit wordt stompen en stoten. Een te lage cadans kost te veel kracht en is slecht voor je knieën. Soms kun je in situatie komen dat de cadans onder 60 terechtkomt, dit kan aan een aantal factoren liggen:

  • De conditie is simpelweg te slecht.
  • Het voortandwiel is te groot
  • Je achtertandwiel is te klein
  • De berg is te steil. (zie punt 1)

Lees in ons andere artikel alles over het beste bergverzet. Hier staat ook een handige rekentool die je kunt gebruiken.

Toch is er geen ideale cadans in de bergen. Zelfs op het allerhoogste niveau zie je grote verschillen in trapfrequentie tussen de renners. Tijdens een zware bergetappe monteren renners soms ook een achtercassette van 30+ tandjes.

Zorg dat je nog 1 of 2 keer kan terugschakelen

Zorg in alle gevallen dat je nog marge hebt in de bergen, wat betreft tandwielverhoudingen. Niks is vervelender dat je gelijk op je kleinste versnelling moet gaan fietsen. Ik vind het zelf altijd eebergverzetn prettig idee dat ik nog 1 of 2 keer terug kan schakelen.

Zie de berg als een uitdaging

Zie de berg als een uitdaging niet als een probleem. Met een positieve gedachte kun je beter de berg bedwingen. In tegenstelling tot tegen de wind in fietsen geeft de berg je wel een beloning. Vaak een prachtig uitzicht! Het mooiste is als je de afgelegde weg vanuit de hoogte kan bekijken, dit geeft een voldaan gevoel. Een andere leuke bijkomstigheid is de afdaling, lekker sturen en met een mooie snelheid de berg af. Vergeet niet te genieten van de vergezichten.

Val af!

Deze tip heb ik al eens eerder genoemd, maar het is een hele duidelijke en makkelijke tip. Elke kilo die je teveel hebt, hoef je niet 1000 hoogtemeters de berg op te zeulen. Op het vlakke levert minder gewicht al een rendement op. In de bergen is het verschil enorm.

Naast je eigen gewicht, kun je ook je bagage eens goed onder de loep nemen. Vaak sleep je een hoop overbodige spullen mee (2 binnenbanden, regenjackjes enzovoort). Bidons wegen er ook in, nu wil ik je niet gaan aanmoedigen om zonder water te gaan fietsen, dat is nog vervelender. Waarom 2 of 3 liter (2 a 3 kg) meenemen, als je van te voren weet waar de waterpauzes en waterkraantjes zich bevinden.

Ga trainen

Je hoopt altijd op makkelijke en simpele tips, waarbij je weinig tot niks hoeft te doen. Helaas, bij fietsen lukt dat helaas niet, en helemaal niet bij het klimmen in de bergen. Er bestaat geen klimhack, waardoor je als Pantani de berg op vliegt. Daarom is tip nummer 8: ga trainen. Neem eens een kijkje in onze kennisbanken hartslag en trainingsvormen en doe er je voordeel mee!

Leren klimmen

Hoop dat we wat hebben kunnen bijdragen aan je klimvaardigheden, dat je wat beter hebt leren klimmen. Heb je zelf nog tips over klimmen of over boeiende klimverhalen. Laat het weten in de reactie hieronder, delen op social media wordt ook gewaardeerd.


Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/public/sites/www.racefietstips.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/public/sites/www.racefietstips.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten