Remmen op de racefiets: Hoe doe je dit?

Remmen op de racefiets tips

Remmen op de racefiets lijkt eenvoudig, maar dat is het gelukkig ook! Goed remmen is erg belangrijk voor je veiligheid. Je knijpt een willekeurige rem in en binnen een no-time sta je stil. Hier is niks moeilijks aan. Maar weet jij eigenlijk wel wanneer je je voor- of achterrem moet gebruiken? Of moet je beide remmen tegelijk gebruiken? In dit artikel worden deze vragen beantwoordt. Ook lees je een  aantal handige ‘remtips’ voor bochten en afdalingen.

Door je remtechniek op de racefiets te optimaliseren kun nog een aardig rendement halen. Het klinkt vreemd, maar door goed te remmen ben je uiteindelijk sneller.

 

Je voor- of achterrem gebruiken?

Wat is het beste: Je voor- of achterrem gebruiken? Als je alleen je achterrem gebruikt bij het remmen op de racefiets, heb je kans dat je fiets gaat slippen. Als je alleen je voorrem gebruikt, kan je bij hoge snelheid over de kop vliegen. Dit is allebei niet erg handig. Je kan het beste beide remmen gebruiken! De ideale verhouding is 70% de voorrem en 30% de achterrem.

Op een racefiets rust er op het voorwiel meer gewicht dan op het achterwiel. Hierdoor kun je krachtiger remmen met het voorwiel, omdat hier meer druk (gewicht) opstaat.

Vol de voorrem inknijpen?

De voorrem is de meest krachtige rem. Wanneer je deze rem goed gebruikt, kun je zeer snel stilstaat. Ik sta er zelf wel eens van te kijken!

Dit is een alternatief op de bovengenoemde remtechniek (70% je voorrem en 30% je achterrem). Het is toch mogelijk om volledig de voorrem te gebruiken.

Door je gewicht achterop het zadel te plaatsen, kun je volledig de voorrem inknijpen, waardoor je supersnel stil komt te staan. Je armen zijn hierbij gestrekt. Doordat je het gewicht naar achteren verplaatst sla je niet over de kop.

Let op! Ga wel eerst voorzichtig oefenen met deze techniek in een veilige omgeving. Bouw langzaam je snelheid op en ga hiermee oefenen. Hierdoor krijg je vertrouwen in je fiets en je eigen remvaardigheden!

 

Remmen racefiets

Wanneer moet ik remmen?

Bij obstakels op de weg die je niet kunt vermijden, maar dat wist je natuurlijk al.

Nu weer eventjes serieus. Je kunt het beste vlak voor de bocht te remmen, niet tijdens de bocht. In de bocht ben je ‘aan het hangen’, hierdoor loop je het risico dat je wielen onder je weg glijden. Het is daarom belangrijk om voor de bocht te remmen. Op deze manier kun je ongevallen voorkomen.

Hoeveel je moet remmen, dat leer je uit ervaring. Zoek een goede balans tussen stilstaan voor de bocht en uit de bocht uit vliegen. Kijk naar de bocht:

  • Hoe scherp is deze bocht?
  • Wat is de ondergrond? (Pas op voor zand, grind of een nat wegdek!)
  • Wat is mijn snelheid?

Bekijk ook eens het artikel of de bochtentechniek. Door goede bochten te maken en goed te remmen, kun je veel ‘gratis’ tijdswinst behalen.

 

Remmen tijdens het afdalen

Tijdens het dalen ontwikkel je al heel snel een hoge snelheid. Remmen is hierdoor extra belangrijk. Wat is nu de beste remtechniek of de remfrequentie?

In een steile afdaling ontwikkel je snel een hoge snelheid. Soms wel 70 of 80 km/h. Dit kan best beangstigend zijn! Veel wielrenners zijn geneigd om zachtjes en lang te remmen. Dit is niet de beste manier.

Tijdens het dalen kun je het beste pompend remmen. Met andere woorden af en toe stevig remmen en zo de gang eruit halen. Niet te hard zodat je over de kop vliegt.

Wat je niet moet doen is constant ‘zachtjes’ remmen. Hierdoor verhit je de velg, met als risico dat de band knapt. Daarnaast slijt het remblokje ook nog extra snel. Velgen die van het materiaal carbon zijn gemaakt kunnen vervormen door de hitte.

Wanneer moet je remmen in een afdaling?

Het is verstandig om voor de bocht te remmen, helemaal in een afdaling!

Door tijdens de bocht te gaan remmen, kun je gaan slippen. Dit kan erg gevaarlijk zijn. Helemaal wanneer je de voorrem gebruikt, dan schiet de fiets gelijk onder je vandaan.

Het kan gebeuren dat je een bocht niet goed hebt inschat, en dat je toch genoodzaakt bent om te remmen in de bocht. Doe dit gedoceerd en gebruik de achterrem. Als je achterwiel gaat glijden dan is het nog controleerbaar. Als je voelt dat je wiel gaat slippen, laat dan snel je rem los.

5 korte tips voor remmen op de racefiets

Tot slot nog een handig lijstje met wat korte tips voor remmen op de racefiets:

  • Bekijk wanneer het remblokje is versleten. Op het remblokje staan slijtage-indicatoren. Vervang de remblokken optijd.
  • Tijdens afdalingen (vooral tijdens vochtige omstandigheden) kunnen de remblokjes erg snel slijten. Neem daarom altijd reserveblokjes mee.
  • Rechts is de achterrem en links de voorrem.
  • Oefen je remtechniek regelmatig, dan wordt het vanzelf routine. Erg handig als je in nood moet remmen op de racefiets.
  • Herhaling, omdat een noodstop erg belangrijk kan zijn: bij een noodstop leun zoveel mogelijk naar achteren. Hang je achterwerk achter het zadel. Zo vlieg je niet over de kop en rem je harder.

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/public/sites/www.racefietstips.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/public/sites/www.racefietstips.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/public/sites/www.racefietstips.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/public/sites/www.racefietstips.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

3 gedachten over “Remmen op de racefiets: Hoe doe je dit?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten