Racefiets toertochten 10 handige tips en checklist!

Racefiets toertochten, in dit artikel 10 handige en uiteenlopende tips om de tocht tot een goed einde te brengen. Ben je van plan binnenkort mee te doen aan een toertochten? Hieronder de tips.

Racefiets toertochten

1. Het startnummer laten opsturen

Sommige racefiets toertochten zijn erg populair. Vaak moet je lang in de rij staan om je startnummer te krijgen. In de rij staan met je racefiets is ook onhandig. Al met al een heel gedoe om je startnummer verkrijgen. Naast het startnummer en registratiechip krijg je ook een hoop (ongewenst) promotiemateriaal: wielermagazine, bidons, belletjes, sportdranken enzovoort. Erg onhandig om dit tijdens de toertocht mee te slepen.

Voor een kleine meerprijs is vaak het mogelijk om het startnummer thuis te laten sturen. Het is een paar euro duurder, maar dit voorkomt een hoop gedoe.

2. Neem voldoende eten en drinken mee

Aan de hand van de afstand en intensiteit van de route kun je bepalen hoeveel eten en drinken je lichaam gebruikt. Neem voldoende eten en drinken mee om vermoeidheid en uitputting en een hongerklop te voorkomen.

Door voldoende te eten blijft je energievoorraad op pijl. Dus blijf vooral blijven dooreten. Wissel ook een af met wat hartigs te eten, alleen maar zoete gelletjes en repen gaan tegenstaan. Ga je tijdens een tocht niet helemaal volproppen, het lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid voedingsstoffen opnemen. Tijdens de tocht heb je niet heel veel aan vetten en eiwitten nodig. De koolhydraten zijn de leverancier van energie.

Minstens zo belangrijk is water tijdens de toertocht. De hoeveelheid vocht is afhankelijk van vele factoren zoals: intensiteit, temperatuur, duur van de tocht. Een globale regel is 1 liter per uur. Probeer het water ook af te wisselen met sportdranken zoals Isotone Sportdranken. Sportdranken zorgen ervoor dat de voedingsstoffen op pijl blijven, die je lichaam nodig heeft te blijven presteren. Een vochtverlies van enkele procenten, kunnen de prestaties met 10% verminderen.

Voor een volledig overzicht van voeding en vocht, neem een kijkje in onze kennisbank.

Extra tip: vertrouw niet volledig op het eten en drinken van de organisatie. Bij sommige rustposten kan het eten op zijn. Het eten bij de posten is vaak anders dan je gewend bent. Je lichaam kan hierop reageren met diarree of buikkrampen. Eet dus vooral de producten die je tijdens de trainingen ook eet.

3. Verbrand niet

Fietsen, zon en zweet, een ideale combinatie om goed te verbranden tijdens een mooie toertocht. In combinatie met het fietspakje is het ook een lelijke manier om te verbranden. Verbranden gaat niet sneller op de fiets, maar het probleem is: je merkt er weinig van. Doordat de koude lucht langs je huid waait, merk je minder van de verbranding.

Gebruik een zonnebrand die blijft werken tijdens het zweten en smeer je voorafgaand aan de fietstocht goed in. Op internet kun je controleren wat de zonkracht is, de UV-index.

4. Controleer de windrichting en windkracht

Wind mee of wind tegen is bij wielrennen een wereld van verschil. Het is daarom belangrijk om van te voren goed te kijken hoe de wind waait. Wanneer heb je wind mee en op welke stukken heb je wind tegen.

Begin je de tocht met wind mee, ga dan niet gelijk met je krachten smijten. Zo voorkom je dat je op het einde geparkeerd staat.

5. Voorkom zadelpijn

Pijn aan het zitvlak kan de tocht behoorlijk bederven. Hieronder 2 tips om dit te voorkomen:

5.1 Goed zadel en de juiste zadelhoogte.

Door middel van een goed zadel en de juiste zadelhoogte kun je een hoop problemen voorkomen. Laat je in de wielerwinkel ook goed voorlichten hierover. Zorg dat je het zadel ook vrijblijvend mag testen en eventueel inruilen.

5.2 Een fietsbroek met een goede zeem.

Als een fietsbroek niet goed is, kan het gaan scheuren en irriteren, in het ergste geval met ontstekingen als gevolg. Zorg daarom voor een goede broek en zeem.

6. Vergeet je regenjas niet.

Racefiets regen

Een wielertocht duur lang, je bent snel 4 of 5 uurtjes onderweg. Het is lastig om in te schatten hoe het weer later op de dag zal zijn. Helemaal in de bergen kan het weer zeer verraderlijk zijn!

Een regenjas beschermt je tegen het water, de wind en uiteindelijk de kou. Tegenwoordig zijn er al hele compacte setjes te koop, die je makkelijk in je fietstrui kunt opbergen.

Neem ook eens een kijkje bij fietsen in de regen.

7. Trainen, trainen en trainen

Goed en snel kunnen fietsen is niet makkelijk. Op deze website krijg je tips die je kunt gebruiken voor, tijdens en na de wielertochten. Het is belangrijk om ruim op tijd te beginnen met de training en zo een goed fundament voor je conditie te bouwen.

Door een ‘uurtje te knallen’ na het werk gaat het niet lukken om een serieuze toertocht tot een goed einde te brengen. Het is belangrijk om vele uren op het zadel te zitten. Bekijk daarom onze kennisbank om voldoende trainingskennis op te doen.

8. Zorg voor een goed bergverzet op je fiets

Wil je een tocht in de heuvels tot een goed einde brengen. Zorg voor een goed verzet. Een berg omhoog fietsen met een soepele cadans is beter vol te houden dan met een lage cadans.

Een lage cadans kost veel kracht. In het begin kun je dit wel volhouden, maar uiteindelijk ga je verzuren. Als je aan het klimmen bent is het altijd fijn om te weten dat je nog een paar tandjes terug kan schakelen.

Bekijk in dit artikel of jij het juiste bergverzet hebt.

Bij lange toertochten is het belangrijk om de eerste klimmetjes rustig aan te pakken. Probeer te voorkomen dat het geen 4 uur lange intervaltraining wordt, hier ga je kapot aan!

9. Schrijf je in!

Klinkt misschien als een onnozele tip, maar schrijf je in voor een toertocht. Het beste is ruim van te voren. Door je in te schrijven heb je automatisch een doel gesteld. Met doel krijg je meer resultaat, het geeft ook meer richting en focus aan je training. Het doel kan het net het verschil maken op een regenachtige dag om wel te gaan in plaats van op de bank hangen. Zelf vind ik het prettig om me vroeg in het seizoen in te schrijven voor een toertocht, dan is de basis voor de rest van het jaar al gelegd.

10. Reserveband

Neem altijd een reserveband mee en de nodige gereedschappen om de band te vervangen. Helaas hebben de racefietsbanden niet het eeuwige leven, regelmatig gaat een band lek. Zorg altijd voor het juiste materiaal, zodat je de band ter plekke van vervangen.

Bonus: de checklist

Om te controleren of je goed bent voorbereid voor alle racefiets toertochten:

  • Heb je je ingeschreven?
  • Startnummer thuis laten sturen?
  • Reserveband met gereedschap in orde?
  • Heb je voldoende getraind?
  • Heeft de fiets het juiste bergverzet?
  • Genoeg eten en drinken bij je?
  • Comfortabele fietsbroek in de juiste maat
  • Ben je ingesmeerd?
  • Hoe staat de wind?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten