Hongerklop: Ik zag die muur helemaal niet!

Hongerklop: Wat is het? Wat zijn de symptomen? Wat kun je tegen een hongerklop doen? En wie is nu de man met de hamer? In dit artikel gaan we al deze vragen beantwoorden. Misschien heb je wel eens een hongerklop mee gemaakt: Je hebt geeuwhonger, trillerig en komt amper vooruit. Je bent de man met de hamer tegengekomen. Nog een andere wielerterm: je staat geparkeerd.

Hongerklop racefiets

Alles draait op energie. Geen technologisch of biologisch proces ontplooit enige activiteit als er geen energieleverende substantie aan wordt toegevoegd. Nu is het menselijk lichaam een vrij complex systeem, maar vergelijk het maar eens met een auto: zonder benzine sta je stil. Zoals sommigen misschien weleens hebben ervaren.

Het bewegend menselijk lichaam

Zelfs als het lijkt alsof je compleet in rust bent en niets doet, zijn er allerlei processen in het lichaam actief en hebben daarvoor energie nodig. Deze energie wordt opgewekt via verbranding van koolhydraten, vetten en zelfs in noodgevallen eiwitten. Koolhydraten worden in de spieren en lever opgeslagen als glycogeen, die via de bloedbaan naar de plaatsen, waar het nodig is, wordt getransporteerd. De aanwezigheid van glycogeen in het bloed bepaalt de hoogte van ons bloedsuikerniveau.
Koolhydraten zijn het gemakkelijkste te verbranden, en suikers en zetmeel zijn de bekendste voorbeelden daarvan. Als het vetten waren geweest, zouden we waarschijnlijk minder snel dik worden.
Pas als die koolhydraten op raken, dan schakelt het systeem over op de moeilijker te verbranden vetten.

Wat is een hongerklop?

Wiki over dit verschijnsel: Hongerklop is een wielerterm voor de gevolgen van een plotseling glycogeentekort. Men komt dan de man met de hamer tegen, men staat geparkeerd.

Hongerklop is een vrij plotselinge terugloop in het bloed van glycogeen, de in het lichaam als energie bruikbare vorm van koolhydraten. Het komt voor bij langdurige en inspannende activiteiten zoals de lange tochten op de wielrenfiets.

Hoe ontstaat een hongerklop?

Zolang de bloedsuikerspiegel in het bloed hoog genoeg is, kan het lichaam worden voorzien van energie, maar dat loopt natuurlijk door het verbruik af. Het kan worden aangevuld zolang de reserves in spieren en lever voldoende zijn. Als die reserves verdwenen zijn, kan het glycogeen- of bloedsuikerniveau zo laag worden, dat er niet meer gemakkelijk bereikbare energie te leveren is. Spieren houden ermee op, kunnen nog wel wat energie halen uit veel moeilijker direct te verbranden vetten en eiwitten.

Vet verbranden is veel moeilijker voor het lichaam, vooral geschikt voor langzame trainingen met een hartslag beneden 70% van de maximale hartslag. Je bent de ‘man met de hamer’ tegengekomen of zoals in wielertermen: je staat geparkeerd. Dit fenomeen wordt ook wel hongerklop of geeuwklop genoemd.

Wat zijn de hongerklop symptomen?

Duizeligheid, zweterigheid, onrustig en trillerig gevoel zijn duidelijke indicaties, dat er iets niet goed is. Je hebt plotseling erg veel honger en in ernstiger gevallen hartkloppingen, waarbij je zelfs flauw kunt vallen.
De lichamelijke slapte is overweldigend en je bent niet meer vooruit te branden, terwijl je voortdurend zit te geeuwen.

Man met de hamer

Wat kun je tegen de hongerklop doen?

We kunnen hierin een onderscheid maken tussen het vermijden van de man met de hamer, en wat te doen als het je daadwerkelijk overkomt.

Voorkoming is beter dan genezen

Een goede voorbereiding is van groot belang voor je een langdurige activiteit, als bijvoorbeeld een toertocht op de fiets, van plan bent. Je dient goed getraind te zijn en, de dagen voor je onderneming, je glycogeenvoorraad op te bouwen door middel van een koolhydraatrijk ( suikers, vezels, pasta) dieet.
Verdeel de maaltijden goed over de dag, want als je heel veel binnen korte tijd eet, wordt veel weer uitgescheiden. Het lichaam kan maar een bepaalde hoeveelheid voedingsstoffen opnemen per uur.

Kan ik ook meer energie opslaan?

Ja dit kan! Energie wordt in de vorm van glycogeen in de spieren opgeslagen. Door te trainen kun je de opslagtank ‘glycogeen’ behoorlijk vergroten. Getrainde spieren kunnen 2 keer zoveel glycogeen opslaan.

Naast glycogeen (uit koolhydraten) hebben wij nog een enorme tank aan energie in ons lichaam. Genoeg om nog dagen op te wielrennen! Dit zijn onze vetreserves. Je kan het lichaam trainen om meer energie uit vetten te halen. Dit is trainbaar door lange lage intensiteitstrainingen of trainingen op de nuchtere maag. Bekijk eens onze trainingsvormen in de kennisbank.

Door te goed te trainen, snijd het mes aan twee kanten: enerzijds wordt je glycogeen voorraad in het lichaam groter, waardoor je de man de hamer nog een tijdje kan ontlopen. Anderzijds wordt je lichaam een efficiënte vetverbrandingsmachine, met als gevolg dat je glycogeen voorraad minder wordt aangesproken.

Dit is ook de reden waarom profs 3 weken lang, 5 uur per dag kunnen koersen tijdens een grote ronde.
Tenslotte is het van groot belang tijdens je inspanningen te zorgen dat je glycogeenvoorraad niet terugloopt door gebrek aan koolhydraten, je moet dus blijven eten en drinken, ook als je het tegenstaat en je absoluut geen trek hebt.

voeding racefiets

Het overkomt je toch!

Zodra je tegen die vermaledijde muur bent aangelopen, of gefietst, is het zaak via zogenaamde ‘snelle’ suikers je energievoorraad weer aan te vullen. Die vind je bijvoorbeeld terug in sportdrankjes. Dat wil niet zeggen, dat je dan meteen van je hongerklop af bent, het duurt namelijk even voor die suikers ook echt beschikbaar zijn.

Hongerklop is met een goede voorbereiding gemakkelijk te voorkomen. Zodra het echter toch optreedt, ben je eigenlijk al te laat.

Tot slot nog wat concrete, duidelijke tips om een hongerklop te voorkomen:

  1. Ga trainen en verdubbel je energievoorraad (lees vergroot de glycogeen voorraad in de spieren).
  2. Zorg voordat je gaat trainen voor een goede energievoorraad, met andere woorden: dat je voldoende koolhydraatrijk hebt gegeten.
  3. Zorg dat je lichaam efficient vetten kan verbranden en in mindere mate koolhydraten. De voorraad vetten is zo groot dat je er dagenlang nonstop op kunt fietsen. Doe lange rustige duurtrainingen en nuchtere trainingen, zodat je lichaam efficiënt vetten leert verbranden.
  4. Neem voldoende sportvoeding mee: repen en drankjes. Dan kun je tijdens het fietsen de energievoorraad blijven aanvullen.
  5. Kies voor de sportdrank die snel in je bloed kan worden opgenomen. Dit zijn sportdranken met een lage osmolaliteit, de zogenoemde hypotone dranken.

1 gedachte over “Hongerklop: Ik zag die muur helemaal niet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten