Bochtentechniek op de racefiets

Bochtentechniek is meer dan alleen sturen met het stuur. Dit werkt prima als de snelheid laag is, maar wij gaan ervan uit dat de snelheid hoog is. Hieronder gaan we stap voor stap beschrijven hoe je het beste een bocht kunt nemen.bochtentechniek wielrennen

Bochtentechniek, waarom?

Bochtentechniek wordt vaak onderschat bij wielrennen, helaas, want je kan er een mooi resultaat mee halen. Daarnaast ziet het er ook nog eens prachtig uit als een bocht perfect wordt aangesneden. Bij het trainen ligt de focus vaak op snelheid en kracht, daar is natuurlijk niks mis mee. Echter een goede bocht nemen levert veel gratis snelheid op, het zorgt ervoor dat je met hoge snelheid de bocht weer uitkomt, dan hoef je niet zoveel te accelereren. Regelmatig zie je een wielrenner op tv die zich tijdens een klim helemaal uit de naad werkt, met bloed, zweet en tranen weet deze renner een kleine voorsprong te pakken tijdens klim. Tijdens de afdaling wordt deze renner weer ingelopen doordat hij vierkante bochten neemt, erg zonde van al die verspilde energie. Daarom is een goede bochtentechniek van belang.

Welke lijn moet je kiezen?

In de onderstaande afbeelding zie je goed voorbeeld van de lijn die optimaal is. Je begint de bocht zo breed mogelijk, stuurt goed in en richt op het binnenste punt van de bocht, vervolgens ga je weer breed, zodat je aan de buitenkant van de bocht weer uitkomt. Kijk uiteraard goed uit voor medeweggebruikers, de witte markeringsstrepen kunnen ook erg glad zijn. Probeer ten alle tijden fietsongevallen te voorkomen. Heel kort: buiten, binnen en weer naar buiten.

Bochtentechniek racefiets

I. Voor de bocht

  • Voor de bocht verminder je je snelheid, afhankelijk van de scherpte van de bocht en de omstandigheden van het wegdek.
  • Ga voor de bocht remmen en niet tijdens de bocht
  • Probeer de handen onder in de beugel te houden, zo verlaag je het zwaartepunt. Dit zorgt voor meer stabiliteit.

II. In de bocht

  • De binnenste trapper is omhoog en de buitenste trapper is naar beneden. Als je dit andersom doet, kun je bij een scherpe bocht het asfalt raken met je pedaal.
  • Bij flauwe bochten kun je blijven doortrappen
  • Druk met je binnenste hand op het stuur om de bocht te maken
  • Kijk ver vooruit en niet een paar meter voor je.
  • houd druk op het buitenste pedaal, dit zorgt voor een lager zwaartepunt en dus meer stabiliteit.

III. Uit de bocht

  • Bij het uitkomen van de bocht, ga weer snelheid maken.
  • Kijk de bocht uit. Kijk ver vooruit, dus niet naar beneden. Dit om twee redenen: ten eerste je kunt zien of er iets aankomt en hoe de weg verder loopt, ten tweede je lichaam en je fiets zullen zich natuurlijk bewegen richting het punt waarop je gefocust bent.

Val niet!

Er kunnen een aantal dingen misgaan, dus let hierop:

  • Het wegdek: dit kan nat zijn, hierdoor wordt de weg gladder.
  • De witte strepen, probeer deze te mijden tijdens de bocht.
  • Ga niet als een aap aan je fiets hangen, zoals bij de MotorGP. Het beste is om je lichaam zo dicht mogelijk bij de fiets te houden.
  • Rem niet te hard tijdens de bocht. Mocht je de bocht te hard zijn ingegaan, rem dan lichtjes bij met de achterrem. Niet te hard, je hoeft niet stil te staan, enkel de snelheid eruit halen. Lees hier meer over remmen.
  • Grijp niet naar de voorrem tijdens de bocht, dan loop je het risico dat de fiets onder je vandaan glipt.

Kortom een goede bocht op racefiets maak je door: zwaartepunt laag te houden dit zorgt voor stabiliteit, kijken waar je heen wilt en de juiste lijn kiezen. Ga lekker oefenen met de bochtentechniek, wellicht word je binnenkort wel zo goed als deze held:

Nog meer tips:

  • Remmen is een belangrijk onderdeel van de bocht. Lees ook eens ons artikel over remtechniek.
  • Bij regen kan het glad zijn in de bochten. Pas daarom je snelheid aan en verlaag de bandendruk voor extra grip.
  • Ga eens achter iemand aanfietsen die de bochtentechniek goed onder controle heeft. Ga zijn lijnen volgen, waarschijnlijk merk je gelijk het verschil.

 

 

Nog een handig filmpje van Global cycling network:


Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/public/sites/www.racefietstips.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/public/sites/www.racefietstips.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/public/sites/www.racefietstips.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/public/sites/www.racefietstips.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853

5 gedachten over “Bochtentechniek op de racefiets

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten