Fietsen in de regen. Alleen voor de echte fanatiekeling!

Het is onvermijdelijk in Nederland: regen, regen en nog eens regen. Je hebt maar één keer per week weekend en in het weekend regent het weer. Toch wil je de training of fietstoertocht tot een succes brengen. Daarom een post voor de echte fanatiekeling die in de regen gaat wielrennen! In dit artikel lees je alle tips en trucs voor een succesvolle regentocht.

Fietsen in de regen

Neem altijd een regenjack mee

Zelfs als het weer goed lijkt, neem een klein regenjackje mee. Er is niks zo veranderlijk als het weer in Nederland. Je kan het beste maar goed voorbereid op pad gaan.

De regenjas is het belangrijkste wapen in de strijd tegen de regen. Er zijn grofwerk 3 verschillende soorten regenjacks te onderscheiden, met elk zijn voor en nadelen. Hieronder een overzicht:

I. De comfortabele waterafstotende regenjack

Een comfortable jas met ademende mogelijkheden

Voordelen:

  • Ademend, hierdoor wordt het zweet afgevoerd.
  • Geschikt voor wat matige regenachtige omstandigheden.

Nadeel:

  • Bij langdurende regenbuien kan de stof verzadigd raken met water, waardoor het gaat lekken.

II. De 100 % waterdichte ‘plastic zak’

De plastic zak is helemaal waterdicht en laat geen dubbel door.

De voordelen:

  • Je wordt niet nat van de regen.
  • De regenjas is goedkoop in de aanschaf.
  • Ideaal voor een korte plensbui onderweg.
  • Het houd je warm tijdens een bergafdaling.

Nadelen:

  • Deze regenjas kan niet ademen, waardoor het zweetvocht niet kan worden afgevoerd naar buiten.
  • De binnenkant kan vochtig worden door het zweet, hierdoor koel je af. Deze regenjack is niet geschikt voor langdurige regenbuien.

III. De ademende en waterdichte regenjas.

De moderne ademende regenjack zijn het meest geschikt voor fietsen in de regen.

Voordelen:

  • Waterdicht: het vocht van buiten komt niet naar binnen.
  • Winddicht: waardoor je niet afkoelt.
  • Ademend: het zweetvocht van binnen wordt afgevoerd naar buiten.

Nadeel:

  • De jas is duurder om aan te schaffen

Bescherm ook je handen, voeten en hoofd

Als het lichaam afkoelt, zal het als eerste verdedigingsmechanisme de bloedtoevoer naar de handen, voeten en hoofd worden beperkt. Dit doet het lichaam om de kern warm te kunnen houden.

Dus zorg ervoor dat deze lichaamsdelen worden beschermt tegen de regen, wind en kou! Bij het aanschaffen van de producten let erop dat alles uiteraard waterafstotend is! De producten die je hiervoor kan gebruiken zijn:

  • waterdichte overschoenen
  • waterdichte (geïsoleerde) handschoenen
  • muts onder de helm
  • muts over de helm (bij extra koude omstandigheden)

Glibberen op de weg

Doordat de remmen nat zijn, duurt het wat langer voordat deze werken. Oefen met het remmen om de impact van nattigheid beter in te kunnen schatten.

Wees zeer voorzichtig met witte belijningen op de weg, zebrapaden en putdeksels. Door de regen worden deze objecten extra glad. Dit geldt ook voor mest en modder op de landweggetjes.

Zorg voor meer grip in de bochten

Allereerst is het raadzaam om de bochten langzamer te nemen. In de regen fietstrainingen afronden is geen race, veiligheid voorop. Laat je niet demotiveren door de langzamere tijden. Lees hier een uitgebreid artikel over de bochtentechniek.

Verlaag de bandendruk voor meer grip. De normale bandendruk die hanteer is 8 – 9 bar. Tijdens de regen kun je dit het beste terugbrengen naar 6 bar. Door de lagere bandendruk wordt de band zachter, waardoor het iets inzakt. De ingezakte band heeft meer raakvlak met de weg, waardoor je meer grip krijgt.  Het nadeel is dat er sprake is van iets meer rolweerstand, waardoor het fietsen ‘iets’ zwaarder is.

Denk ook om anderen

Je hebt alle tips toegepast, je bent perfect voorbereid op je regenrit. Kijk dan vooral uit voor anderen! Wanneer je in een groep fietst, zorg voor voldoende afstand. Zo is er voldoende ruimte om te reageren op eventuele valpartijen.

Het natte wegdek veroorzaakt ook opspattend vocht. Dit is de spray van je voorganger. Hierdoor wordt je extra nat en vies. Je kan het beste wat afstand houden en/of een fietsbril dragen. Een achterspatbord is ook handig voor jouw en de gene achter je.

Geef deze tips vooral door aan je fietsvrienden!

Bekijk ook een het artikel ongevallen voorkomen.

Samengevat

Alle tips samengevat hieronder:

  • Neem een regenjas mee.
  • Vertrouw niet altijd het weer.
  • Vergeet je handen, voeten en hoofd niet.
  • Je remt langzamer in de regen.
  • Vermijd witte belijningen, zebrapaden, putten en modder.
  • Verlaag je snelheid, vooral in de bochten.
  • Verlaag je bandenspanning.

Succes met de regen. Delen van het bericht wordt zeer gewaardeerd. Mocht ik nog iets vergeten zijn, laat een berichtje achter.

2 gedachten over “Fietsen in de regen. Alleen voor de echte fanatiekeling!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten