De grootste fouten tijdens het klimmen met racefiets

Het beklimmen van een berg is niet ingewikkeld. Je fiets naar het beginpunt en trapt op je fiets omhoog tot de top.

Toch zijn er nog vele dingen die fout kunnen gaan. Hieronder de grootste beginnersfouten bij het beklimmen van een berg

klimmen met racefiets

Te zwaar schakelen

In het begin voel je je nog lekker fris en wil je graag de berg omhoog ‘knallen’. Je hebt immers niet voor niks het hele jaar hard getraind en een dag lang in de auto gezeten richting de Alpencolletjes.

Vaak ben je geneigd de klim te beginnen op een te zwaar verzet, met als gevolg dat je buitenadem raakt. Het is niet verstandig om in het begin van de klim te gaan pieken. Eventuele reserves kun je het beste tot het einde bewaren.

Zijn de klimmetjes te steil en kun je niet meer lichter schakelen. Bekijk ook eens je tandwielverhoudingen / bergverzet. 

Monteer eens een groter kransje achter of een aan de voorzijde een triple verzet. Ik weet dat een triple (3 tandwielen voor) er niet stoer uitziet op je racefiets, maar halverwege de klim afhaken is nog veel vervelender.

Ga niet de hele tijd staan op de pendalen

Staand fietsen kosten 10 % meer energie dan zittend fietsen. Ik weet dat verleiding groot is om af en toe te gaan staan, maar toch kost het meer energie.

Soms is het even lekker om te gaan staan, je kan dan andere spierengroepen belasten. Probeer dit tot een minimum te beperken.

Te lang boven je omslagpunt fietsen

De beklimmingen zijn vaak langer dan je denkt, ga niet te hard van stapel.

Probeer te voorkomen dat je gedurende een langere tijd boven het omslagpunt fiets. Dit heeft als gevolg dat je lichaam gaat verzuren.

Met verzuurde benen kom je niet boven, probeer je prestaties goed in de gaten te houden met een hartslagmeter.

Heb je geen hartslagmeter, probeer dan af en toe wat te praten met je fietsmaatje (of tegen jezelf, als je geen fietsmaatje hebt). Als het praten niet of nauwelijks meer mogelijk is, dan fiets je boven je omslagpunt.

Te weinig kleding meegenomen.

In het dal kan het misschien lekker weer zijn, op de top van een berg is het vaak stukken kouder. Probeer de regel van 1 graad per 100 meter hoogteverschil te hanteren.

Als het in het dal 19 graden is, kan het aan de top vriezen.

Bij het afdalen ga je het temperatuurverschil helemaal vernemen, met de snijdende koude wind langs je armen en benen.

Neem dus altijd een windjack mee tijdens het klimmen.

Een te lage cadans aanhouden

Cadans is het aantal been omwentelingen die je per minuut maakt op de pedalen. Vele wielrenners hebben in de bergen een te lage cadans.

Als ik ernaar kijk, hoor ik de knieën al kraken.

Een te lage cadans (weinig omwentelingen) vraagt heel veel kracht. Dit is maar een korte tijd vol te houden.

Een hoge cadans (veel omwentelingen) vraagt iets meer van je conditie. Dit kun je veel langer volhouden en zorgt voor een langere belasting van de spieren.

De haarspeldbochten aan de binnenkant nemen

Bij een haarspeldbocht ben je geneigd om de binnenbocht te nemen, dit is namelijk veel korter. Kijk uit, het lijkt korter, maar de binnenbocht is wel steiler.

Bij een steile klim is het makkelijker om de buitenbocht te pakken. De weg is minder steil en je kan lekker in je ritme blijven doortrappen.

Probeer het eens uit tijdens je volgende beklimming! Je merkt het verschil.

Geen voorbereidingen treffen

Als je gaat klimmen, bereid je dan goed voor. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat gaat het weer doen?
  • Hoe koud is het aan de top?
  • Waar kan ik bidons bijvullen?
  • Heb ik telefoon en een reserveband bij me?
  • Zijn mijn remblokjes nog dik genoeg? Deze kunnen heel snel slijten tijdens het afdalen.
  • Schakelt mijn fiets goed?

Schakel niet tijdens de steile stukken

Als het steil is, komt er veel kracht op de ketting te staan. Wanneer je gaat schakelen kan de ketting makkelijk van het tandwiel losvliegen.

Schakel daarom altijd voor de steile stukken!

Vergeten te drinken

Drink voldoende vocht tijdens het fietsen, niet alleen het biertje na afloop. Het is belangrijk tijdens het klimmen genoeg vocht te drinken. Dit kan water of sportdrank zijn.

Kleine vochttekorten kunnen grote prestatieverliezen veroorzaken.

Bang zijn voor de klim.

De klim kan er angstaanjagend uitzien. Het kan zijn dat je er maanden naar toe leeft.

Klimmen doet bij iedereen pijn. Als je nu Chris Froome bent of net bent begonnen met fietsen.

Neem de klimtips op deze website goed door, en heb vertrouwen in je eigen kunnen.

Zorg voor een licht bergverzet, zodat je altijd in je eigen tempo naar boven kan rijden. De top bereiken is het belangrijkste doel, het tempo komt op de tweede plaats.

 

1 gedachte over “De grootste fouten tijdens het klimmen met racefiets

  • Ik heb voor in de bergen standaard een 50/34 voor en 11/32 achter. Ik mag dan ook graag wat overhouden en vooral voorkomen dat ik onnodig in het rood fiets.

    Voor de beklimming pas ik mijn ademhaling aan en op deze trap ik rustig de eerste meters. In haarspeldbochten als op de Alpe d’Huez pak ik de scherpe bochten (rechtsom) als volgt: aanfietsen, net voor de bocht twee tandjes zwaarder schakelen, uit het zadel gaan en de bocht door (staand) net zo lang tot je moet zitten, snel twee omhoog schakelen en de snelheid meenemen. Elke ruime bocht, (linksom) neem ik zoveel mogelijk aan de buitenkant en rij ik rustig aan omhoog..In deze kom je af en toe uit het zadel en kan ik op de lange stukken omhoog zittend klimmen.

    Alpe d’Huez fiets ik zo vrij soepel met 70 omwentelingen en hartslag van 152 gem, 10,5 km per uur en een tijd van 1.25uur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten