Sneller fietsen? 10 tips

Sneller fietsen, wie wil dat nou niet? Maak je nu 2 keer per week je vaste rondje en vraag je je af: ik doe dit nu al een tijdje en waarom zie ik geen verbetering? We gaan je helpen! Je gaat gegarandeerd sneller fietsen door deze 10 tips.

Heb nu al een aantal jaren ervaring met wielrennen, hieronder de 10 tips die voor mij het verschil hebben gemaakt. Die er je voordeel mee.

1. Wees Aerodynamisch

Hoe minder luchtweerstand, hoe makkelijker het gaat. Een manier om dit te doen is het stuur lager zetten. Doe dit in kleine etappes, anders kun je misschien een verkeerde houding aannemen. Gewoon proberen!

Probeer jezelf ook zo klein mogelijk te maken, vooral bij tegenwind. Een goede houding op de fiets is erg belangrijk. Vraag eens een vriend of vriendin om een foto te maken (van de zijkant). Bekijk eens kritisch jouw houding op de fiets. Een bikefit is mooie methode om de houding te perfectioneren. De kosten bedragen ongeveer 100 t/m 200 euro, wellicht worden er en paar onderdelen worden vervangen. Een aanrader voor een perfecte houding en meer comfort.

Sneller fietsen

Tom Dumoulin in een mooie houding

2. Neem rust

Belangrijk om tussen de trainingen door goed te rusten. Dan kan je lichaam de spieren weer goed voorzien van nieuwe energie. Trainen is belangrijk, rusten is net zo belangrijk. Denk hierbij aan je goed eten, massage eventueel wat lichte oefeningen. Veel koolhydraten dragen bij aan een goed herstel van de energievoorraad in de spieren. Een training op een lage intensiteit is ook erg goed voor het herstel.

Plan eens in de 3 a 4 weken een ‘rust week’. Het is niet de bedoeling om dan de hele week op de bank te hangen, maar train gewoon eens op een lagere intensiteit. Om vervolgens de week erop weer lekker te gaan knallen!

3. Hoge trapfrequentie

Ga niet op kracht fietsen, maar op souplesse. Een ding wat nog vaak verkeerd gaat bij wielrenners. Te vaak zie ik mensen met een te lage trapfrequentie. Ideaal is een cadans van 90 tot 100 omwentelingen. Souplesse fietsen kun je leren, hieronder een leuk voorbeeldje wat goed te doen is:

  • Ga opzoek naar een vlak parcours.
  • de hele training een cadans van 100 aanhouden (fiets niet onder de 95)
  • korte periodes met een hoge cadans van 120 of meer.

Let niet op de gemiddelde snelheid tijdens deze training, dit maakt niks uit. Focus op de cadans! Uiteraard moet je hier wel een cadansmeter voor hebben, deze zijn tegenwoordig niet zo prijzig.

4. Fiets naar je werk

Dit is niet voor iedereen weggelegd, maar het is een luxe als je naar het werk op de fiets kan. Op deze manier maak je veel fietsuren. De ‘saaiere’ duurtrainingen kun je tijdens het woon-werk verkeer doen. In de weekenden, de leuke tochten of de uitdagende interval trainingen.

Het is een geweldige manier om door de weeks te gaan kilometervreten. Terwijl anderen in de file staat, ga jij efficiënt met je reistijd om. Veel fietsers maken geen gebruik van deze gelegenheid. Na een werkdag kun je lekker je hoofd leegfietsen, op een moment dat anderen niet in de gelegenheid zijn te fietsen.

5. Pomp je banden hard op en ga gelijk sneller fietsen

Koop een fietspomp met een barometer erop, meten is weten! Persoonlijk vind ik het prettig om met 8 bar in de banden te fietsen. Een harde band zorgt voor minder rolweerstand. Een makkelijke tip, hier hoef je niet veel voor te doen.

6. Val af

Eet bewuster en fiets iets meer:). Dit is uiteraard een beetje kort door de bocht. Er zijn honderden forums op internet over afvallen, hier ga ik niet verder op in. Zal hieronder nog een link plaatsen voor de liefhebber. Het feit is wel: elke kilo die je niet hoeft mee te slepen is er 1. Ga goed om met de je voeding en vetten, voor een optimaal gewicht voor wielrennen. Op de vlakke wegen is er al een leuk resultaat, in de bergen is het verschil spectaculair!

Bereken hieronder je ideale gewicht aan de hand de BMI calculator:

  • tot 18,5 is ondergewicht
  • 18,5 – 25 is gezond
  • 25 of meer is overgewicht
  • 30 of meer is obesitas

Optimale gezondheid over afvallen.

7. Fiets ook met slecht weer

Wellicht de minst leuke tip van allemaal. In Nederland is het vaak slecht weer met veel regen en wind. Wat je niet moet doen is thuis wachten op een mooie dag, dan kun je soms lang wachten. Gelukkig is er tegenwoordig veel hightech kleding op de markt, die je goed kan beschermen tegen wind, regen en  lage temperaturen. Als je eenmaal onderweg bent, valt het vaak ook behoorlijk mee.

Racefiets-regen

8. Vind een doel

Het fietst een stuk makkelijker als je weet waarvoor je het doet. Wat is je doel? Heb je dat helder voor ogen, dan kun je ook beter focussen op dat doel! Genoeg tijd op de fiets doorbrengen wordt naarmate een evenement dichterbij komt steeds belangrijker. Bij het doel hoort uiteraard een plan om het doel te bereiken. Elke training moet je kunnen verantwoorden voor jezelf. Veel fietsers kunnen niet uitleggen waarmee ze bezig zijn, die doen maar wat. Je hoort vage verklaringen als: ik wil fitter worden of ik wil sneller worden. Het lichaam wordt alleen sterker als er genoeg variatie in de training zit. Ga niet 3 keer per week hetzelfde rondje fietsen van 1,5 uur. Dit kan zelf leiden tot een achteruitgang of een verslapping van de motivatie.

Zoek een doel en maak een plan!

9. Ga lekker op je fiets zitten

Hoe doe je dit? Het makkelijkste is om een bikefit te nemen. Vaak besteden we duizenden euro’s aan een fiets, honderden aan geschikte kleding en laten we het maar niet hebben over de accessoires en elektronica. Bijna niemand wil 150,- uitgeven aan een bikefit! Terwijl er toch vele voordelen zijn. Bij een bikefit wordt er gezocht naar een optimale balans tussen aerodynamica, kracht en comfort. Met als resultaat dat je lekker op je fiets zit. Nemen de afstanden toe, dan is comfort erg belangrijk. Bij een duurrit van 4 uur wil je geen last hebben van kleine pijntjes.

Wat mij betreft is een bikefit zeker de moeite waard. Bij vele wielrenners is het effect enorm en ga je zeker sneller fietsen!

10. Blijf positief

De kracht van positief denken is ongekend groot. Wil je over een maand 3 grote alpen cols beklimmen, grote kans dat dit gaat lukken. Als je van te voren gaat mopperen dat je het niet kan, grote kans dat het ook niet lukt.

Wil je je basisconditie/duurvermogen verbeteren met een lage intensiteits training van halve dag lang, dit vereist veel mentale veerkracht. Hiermee bereid je je voor op lange ritten en leer je meteen omgaan met slechte omstandigheden.

Blijf altijd opzoek naar een nieuwe uitdaging, varieer je fietstrainingen en beloon je af en toe met een de nieuwe gadget. Neem al deze tips in je achterhoofd, je gaat gegarandeerd sneller fietsen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten