Wattage en wielrenners. Wat is watt?

Er is veel onduidelijk over wattage en wielrenners. Wielrenners hebben het over Wattages: “Hoeveel watt trapt hij?”, hoor je regelmatig. Hoe is het mogelijk dat een wielrenner een hoger Wattage trapt maar toch langzamer is dan iemand die een lager Wattage trapt? Hoe meet je Wattages? Hoeveel Watt trapt een professionele wielrenner?

Genoeg vragen om eens uit te zoeken: Wat is nu Watt?

wattage en wielrennens

Wat(t) is vermogen?

Watt is een eenheid om energie uit te drukken. Bij het fietsen wordt er ook het vermogen gepraat. Door te stampen op de pendalen levert de wielrenner een bepaal input energie. Voor trainingsdoeleinden is het erg interessant om te weten wat nu de output is. In eerste instantie denk je gelijk aan snelheid in km/h, echter deze maatstaf geeft nogal een verkeerd beeld. Snelheid in km/h is nogal afhankelijk van vele variabelen. Heb je wind mee of tegen, rij je in een groep of alleen, ga je omhoog of naar beneden enzovoort.

Wanneer je in een groep rijdt, heeft iedereen de zelfde snelheid. Degene die het kopwerk verricht, levert een vermogen (wattage) dat ongeveer 30% hoger ligt.

Dit is de reden waarom elke serieuze wielrenner zijn geleverde vermogen in Watt meet.

De hartslag van een wielrenner is een maat voor de inwendige geleverde energie. Het wattage is een maat voor de uitwendige geleverde energie.

Wattage geeft ook een betekenis aan je hartslag. Hartslag zegt iets over jouw inspanning van jouw lichaam, het zegt niks over de daadwerkelijk geleverde inspanning op de fiets (het resultaat).

De vermogensmeter meet de geleverde arbeid van het lichaam (het vermogen). Na een paar maanden trainen kun je meer vermogen leveren met dezelfde hartslag.

Wat heb je aan deze wattage informatie?

Met de wattage gegevens is het mogelijk om veel gerichter te trainen. Het stellen van een doel is concreter voorbeeld:

Doel: als een wielrenner van 75 kg Mont Ventoux wil beklimmen binnen 1,5 uur, moet hij 250 watt leveren tijdens de beklimming.

Vervolgens kun je een gerichte training opstellen om dit doel te bereiken.

Kortom, meten is weten. Het stellen van doelen wordt concreter en de training specifieker.

Hoeveel energie levert een wielrenner?

Sommige thuis fietstrainers van bij voorbeeld Tacx leveren energie terug aan het energienet. Stel je hebt z’n trainer, keldert nu je energierekening of is de invloed op de rekening minimaal?

De invloed is de invloed op je energierekening helaas minimaal.

1 watt gedurende 1 uur is 1 Wh. Dit maal 1.000 is een kWh.

Een wielrenner moet 4 uur lang fietsen met een wattage van 250 watt (stevig tempo) om 1 kWh op te wekken. De kostprijs is ongeveer € 0,20.

Mocht je het van plan zijn, dan raad ik je aan om de tv uit te laten :). Anderzijds is het toch goed dat Tacx deze optie toevoegt aan de fietstrainers. Het draagt wel bij een een stukje bewustwording van ons elektriciteitsverbruik.

Hoe meet je wattage bij het wielrennen?

Voor het meten van je wattage zijn er verschillende methodes.

Een wattagemeter op de fiets

De makkelijkste manier is een wattagemeter op je fiets plaatsen. Hier zijn meerdere oplossingen voor verkrijgbaar zoals op het crackstel, trappers of op het achterwiel. Het nadeel is dat de meters duur zijn.

Op Strava

Strava is een uitgebreid digitaal logboek van jouw fietsactivitieten, door een sporthorloge, fietscomputer of telefoon te koppelen is het mogelijk om trainingsinformatie vast te leggen. Strava maakt een inschatting van jouw geleverde vermogen (watt). Het voordeel van deze methode is dat het gratis is. De beperkte nauwkeurigheid is helaas een nadeel.

Berekenen

Via de onderstaande berekening kunnen wij het wattage tijdens een beklimming berekenen (ongeveer).

Bekijk de details van de wattage berekening voor de klimmende wielrenner.

Mocht je echt serieus van plan zijn om op vermogen te gaan trainen, dan raad ik je toch echt aan om een vermogensmeter te kopen. Het effect van trainen op wattage zit hem namelijk in de gedetailleerde informatie zoals:

  • Hoe ziet mijn vermogenscurve eruit na 20 minuten maximale inspanning?
  • Hoe hoeveel vermogen lever ik een een sprint?

Dit zijn gegevens die je niet uit een berekening kan halen.

Wattage en lichaamsgewicht

Wanneer je een hoger wattage fiets is het niet gelijk gezegd dat je ook harder fietst, vooral tegen de berg omhoog. Hierbij speelt voornamelijk het gegeven watt per kg een grote rol.

Voorbeeld 1: wielrenner van 85 kg met 400 watt. Wielrenner 1 heeft dan een watt/kg van 4,7 (400/85)

Voorbeeld 2 wielrenner van 70 kg met 370 watt. Wielrenner 2 heeft dan een watt/kg van 5,3

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat wielrenner 1 een hoger wattage levert (8,1 % meer vermogen).

Doordat wielrenner 2 lichter is, heeft deze een hoger wattage per kilo lichaamsgewicht.

Wielrenner 2 zal dan ook sneller de berg opgaan. Dit heeft alles te maken met de zwaartekracht/verticale verplaatsing.

Hoeveel trapt nu in wielrenner in de Tour de France?

Allereerst het belangrijk om onderscheid te maken tussen de verschillende soorten renners in het peloton. Een sprinter hoeft maar enkele secondes een hoge wattage te trappen. Terwijl een tijdrijder een langere periode een hoog wattage moet kunnen vasthouden. Het vermogen dat een sprinter levert is vele malen hoger dan van een tijdrijder, aangezien de inspanning veel korter is.

Een wielrenner in de aan de wereld top kan tussen de 400 en de 500 watt leveren in bijvoorbeeld 1 uur tijd.

Een klassementsrenner moet vooral zijn winst pakken in de bergen, hierbij is het wattage per kilogram gewicht veel belangrijker.

Hieronder een overzicht.

Beginner: 150 Watt (2 Watt/kg)

Amateur: 225 Watt (3 Watt/kg)

Semi-prof: 300 Watt (4 Watt/kg)

Elite: 375 Watt (5 Watt/kg)

Wereldtop: 425 Watt (6 Watt/kg)

Iets voor jouw?

Zijn de racefiets wattages al iets duidelijker geworden? Wil je de training serieus oppakken en wil je met wattages gaan trainen?

Heb je ervaring met het trainen op wattages?

Laat eens een berichtje achter, ik ben benieuwd.

12 gedachten over “Wattage en wielrenners. Wat is watt?

  • Hallo, heb een kickr snap trainer gekocht wil wat meer weten over wattage ik rij altijd tegen de 150 wattage ik dat goed?? Zouden julie meer info kunnen geven Mvg Hennie

  • Duidelijk voorbeeld dat wielrenner 2 op de berg eerder boven is dan wielrenner 1 gezien hij meer wattage/kg trapt.

    Als we dit voorbeeld vertalen naar de vlakke weg:
    Is dan wielrenner 2 ook eerder aan de finish of heeft de zwaarte kracht / verplaatsing een andere invloed op de wattage/kg en is degene welke de meeste wattage trapt dan eerder bij de finish?

  • Watt is een eenheid om energie uit te drukken ?
    Watt is een eenheid om vermogen uit te drukken. De eenheid van energie is Joule.
    Voor de rest mooi artikel!

  • tGoedemiddag,

    Ik heb een vraag over de wattage-berekening. Om de genoemde wattage’s te behalen moeten er wel exhorbitant hoge snelheden gereden worden. Als ik het voorbeeld van renner 1 in de calculator invoer (met fietsgewicht van 5kg) moet de volgende snelheid ingevoerd worden op om 4,7 watt per kg krijgen:
    Bij hellinghoek 1% : 170km p/u (!)
    Bij hellinghoek 3% : 54km p/u
    Bij hellinghoek 5% : 32km p/u

    Klopt dit?

    MvG,

    Casper

  • Enige verduidelijkingen:

    Vermogen (in Watt) is arbeid per seconde.
    Arbeid (in Joules) is wat bijv. een traploper moet leveren om omhoog te komen. Luchtweerstand is te verwaarlozen bij traplopen.
    Dit doet de traploper in een bepaalde tijd. Bijvoorbeeld een minuut. Als een traploper dezelfde trap in een halve minuut levert is het vereiste vermogen twee keer zo hoog. Bij fietsen geldt: het vermogen om rolweerstand te leveren neemt kwadratisch toe met de snelheid (v tot de tweede macht) en het vermogen om de luchtweerstand te overwinnen neemt kubisch toe (v tot de derde macht). Het vermogen om de hoogte te overwinnen neemt lineair toe met de snelheid zoals ik in het traploopvoorbeeld zei. In een formule voor het totaal te leveren vermogen hoort dan ook nog een constante voor rolwrijving en een constante voor luchtweerstand.

    Een vermogensmeter (in Watt) geeft weer: de kracht loodrecht op de crank maal de cranklengte maal de snelheid van de crank. Dit wattage is dus de uitkomst van wat een renner effectief heeft overgebracht op de trapas om hoogte, luchtweerstand en rolweerstand te overwinnen met een bepaalde snelheid. Twee dezelfde renners die hetzelfde gemeten wattage op hun meter hebben kunnen echter in hun lichaam verschillende arbeid hebben geleverd.

    Want:

    Helaas is het bijna onmogelijk om als mens slechts kracht loodrecht op de crank te leveren. Een renner levert ook kracht langs de crank en ook een beetje naar binnen of naar buiten. (Nou ja, een renner levert op een bepaald tijdstip kracht in 1 richting maar die kracht kun je in drie richtingen ontbinden. Dit kan gemeten worden met krachtsensoren in drie richtingen in de crank.). Met feedback op een scherm waarop de geleverde krachtrichting staat kan een renner proberen zijn geleverde kracht zo loodrecht mogelijk op de crank te leren leveren. Heel moeilijk: met twee benen en dan nog 80 a 120 keer per minuut, maar het is te proberen.

    Bovenstaande ging over wat het parcours vereist en wat een vermogensmeter kan meten. Wat we nu nog niet weten is hoeveel energie het een renner kost. Stel: je hebt twee precies dezelfde renners in een tijdrit, zelfde af te leggen parcours, zelfde omstandigheden, zelfde trapfrequentie, zelfde fiets, zelfde energieverbuik, maar renner A kan beter de kracht loodrecht op de crank leveren dan renner B dan gaat renner A dus harder. De vermogensmeter zal aan renner A een hoger wattage laten zien.

    Als we er vanuit gaan dat renner B tijdens een rit niet leert om de kracht op de crank meer loodrecht te richten kan renner B proberen zijn spieren grotere kracht te laten leveren of sneller te laten samentrekken. Daar is brandstof voor nodig en dat is hoofdzakelijk glycogeen. Om die glycogeen aan te wenden voor samentrekken van spieren is zuurstof nodig (daarom noemen we het verbranden). Renner B zal dan meer zuurstof nodig hebben. Die zuurstof wordt door de bloedvaten naar de spieren getransporteerd. Dit gebeurt door het pompen van het hart. Als spieren meer zuurstof nodig hebben moet het hart sneller en/of krachtiger gaan slaan. Zuurstof halen de longen voor de mens uit de lucht. Door sneller of dieper te gaan ademhalen kun je dus meer zuurstof naar je spieren brengen.

    Trainingstip: denk eens niet aan duwen maar aan knieen omhoog bewegen. Atletieksprinters en schaatssprinter doen dit ook. Die denken niet aan duwen maar aan op,op,op,op….
    Je gebruikt dan de heupheffers en ontlast even de hamstrings, drie van de vier quadriceps koppen en de bilspieren. Bij lichte verzetten lukt dit prima.

  • Enige verduidelijkingen:

    Vermogen (in Watt) is arbeid per seconde.
    Arbeid (in Joules) is wat bijv. een traploper moet leveren om omhoog te komen. Luchtweerstand is te verwaarlozen bij traplopen.
    Dit doet de traploper in een bepaalde tijd. Bijvoorbeeld een minuut. Als een traploper dezelfde trap in een halve minuut levert is het vereiste vermogen twee keer zo hoog. Bij fietsen geldt: het vermogen om rolweerstand te leveren neemt kwadratisch toe met de snelheid (v tot de tweede macht) en het vermogen om de luchtweerstand te overwinnen neemt kubisch toe (v tot de derde macht). Het vermogen om de hoogte te overwinnen neemt lineair toe met de snelheid zoals ik in het traploopvoorbeeld zei. In een formule voor het totaal te leveren vermogen hoort dan ook nog een constante voor rolwrijving en een constante voor luchtweerstand.

    Een vermogensmeter (in Watt) geeft weer: de kracht loodrecht op de crank maal de cranklengte maal de snelheid van de crank. Dit wattage is dus de uitkomst van wat een renner effectief heeft overgebracht op de trapas om hoogte, luchtweerstand en rolweerstand te overwinnen met een bepaalde snelheid. Twee dezelfde renners die hetzelfde gemeten wattage op hun meter hebben kunnen echter in hun lichaam verschillende arbeid hebben geleverd.

    Want:

    Helaas is het bijna onmogelijk om als mens slechts kracht loodrecht op de crank te leveren. Een renner levert ook kracht langs de crank en ook een beetje naar binnen of naar buiten. (Nou ja, een renner levert op een bepaald tijdstip kracht in 1 richting maar die kracht kun je in drie richtingen ontbinden. Dit kan gemeten worden met krachtsensoren in drie richtingen in de crank.). Met feedback op een scherm waarop de geleverde krachtrichting staat kan een renner proberen zijn geleverde kracht zo loodrecht mogelijk op de crank te leren leveren. Heel moeilijk: met twee benen en dan nog 80 a 120 keer per minuut, maar het is te proberen.

    Bovenstaande ging over wat het parcours vereist en wat een vermogensmeter kan meten. Wat we nu nog niet weten is hoeveel energie het een renner kost. Stel: je hebt twee precies dezelfde renners in een tijdrit, zelfde af te leggen parcours, zelfde omstandigheden, zelfde trapfrequentie, zelfde fiets, zelfde energieverbuik, maar renner A kan beter de kracht loodrecht op de crank leveren dan renner B dan gaat renner A dus harder. De vermogensmeter zal aan renner A een hoger wattage laten zien.

    Als we er vanuit gaan dat renner B tijdens een rit niet leert om de kracht op de crank meer loodrecht te richten kan renner B proberen zijn spieren grotere kracht te laten leveren of sneller te laten samentrekken. Daar is brandstof voor nodig en dat is hoofdzakelijk glycogeen. Om die glycogeen aan te wenden voor samentrekken van spieren is zuurstof nodig (daarom noemen we het verbranden). Renner B zal dan meer zuurstof nodig hebben. Die zuurstof wordt door de bloedvaten naar de spieren getransporteerd. Dit gebeurt door het pompen van het hart. Als spieren meer zuurstof nodig hebben moet het hart sneller en/of krachtiger gaan slaan. Zuurstof halen de longen voor de mens uit de lucht. Door sneller of dieper te gaan ademhalen kun je dus meer zuurstof naar je spieren brengen.

    Trainingstip: denk eens niet aan duwen maar aan knieen omhoog bewegen. Atletieksprinters en schaatssprinter doen dit ook. Die denken niet aan duwen maar aan op,op,op,op….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten